هوشمندسازی مدارس گامی جهت افزایش بهره وری آموزش
تعمیر تلفن: اگر آموزش در محیط یاددهی و یادگیری الكترونیكی باشد، می تواند تا ۹۰ درصد افزایش پیدا كند و رسالت كلاس های هوشمند هم همین است.
به گزارش تعمیر تلفن به نقل از ایسنا، همان گونه كه مسئولان معتقدند فناوری اطلاعات و ابزارهایی كه در زمینه كامپیوتری مطرح هستند، آموزش را دگرگون كرده اند. با این ابزار می توان هوش دانش آموزان را تغییر داد. دانش آموزان قابلیت یادگیری دارند و استفاده از ابزار فناوری اطلاعات هوش آن ها را بالا می برد و این مورد در تحقیقاتی كه در دنیا انجام شده به اثبات رسیده است.
در ماده ۶۹ برنامه ششم توسعه آمده است: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات) با رعایت مصوبات شورای عالی فضای مجازی مكلف است با همكاری وزارت آموزش و پرورش، تا آخر سال دوم اجرای قانون برنامه هوشمندسازی مدارس، امكان دسترسی الكترونیكی به كتب درسی، كمك آموزشی، حل اشكال، آزمون و مشاوره تحصیلی، بازی های كامپیوتری آموزشی، استعدادسنجی، آموزش مهارت های حرفه ای، مهارت های فنی و اجتماعی را به صورت مجانی برای كلیه دانش آموزان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ فراهم كند. دولت برای تأمین هزینه های این ماده می تواند از مشاركت بخش غیردولتی استفاده نماید. هزینه های مذكور بعنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی تلقی می گردد.»
دگرگونی آموزش با ابزارهای فناوری اطلاعات
در این باره رحمان عیسی زاده -مسئول گروه هوشمندسازی مدارس در وزارت آموزش و پرورش- پیش از این با اشاره به دگرگونی آموزش با استفاده از فناوری اطلاعات و ابزارهای مربوط به آن، از ضرورت تولید محتوا و بومی سازی اطلاعات در جهت بی نیازی از خارجی ها سخن گفته بود.
وی در پاسخ به لزوم هوشمندسازی مدارس با عنایت به حجم بالای هزینه های آن هم اظهار كرده است: این كه شما از یك ابزار فناوری اطلاعات برای آموزش و پرورش استفاده كنید بحثی ندارد، زیرا بسیار روی این مورد كار شده و از سال ۱۹۷۶ كه كامپیوتر آمد، این تحقیقات شروع شده است، البته كامپیوتر در اوایل كار برای بحث آموزش نبود و كشورها تنها از آن برای كارهای آماری و دفاعی استفاده می كردند، اما این ابزار كم كم اگر وارد آموزش شود یادگیری را متحول می كند.
افزایش یادگیری با آموزش الكترونیكی تا ۹۰ درصد
در این راستا كارشناس برنامه ریزی و توسعه مدارس هوشمند اداره كل شهرستان های تهران معتقد می باشد با عنایت به هرم یادگیری، در آموزش سنتی كه معلم در تدریس خود فقط سخنرانی كند، در نقطه اوج خود تنها ۲۰ درصد تاثیر مثبت در مانایی اطلاعات در حافظه مخاطب را دارد؛ در صورتی كه اگر آموزش در محیط یاددهی و یادگیری الكترونیكی باشد، می تواند تا ۹۰ درصد هم افزایش پیدا كند و رسالت كلاس هوشمند هم رسیدن به همین شرایط است.
سیدعباس حسینی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه از ابتدای فرآیند هوشمندسازی كه به صورت جدی تر از سال ۱۳۹۰در استان تهران صورت پذیرفت، اولویت انجام كار و سیاست بر آن بوده كه در هر مدرسه حداقل یك كلاس هوشمند وجود داشته باشد، اظهار داشت: در مدل مفهومی مدارس هوشمند، در محور تجهیز سخت افزاری مدرسه، وجود یك كامپیوتر یا دیتاپروژكتور در كلاس درس لازم است. هم اكنون ۹۰ درصد مدارس شهرستان های تهران حداقل یك كلاس هوشمند و به لحاظ كلاسی هم ۵۱ درصد یعنی نیمی از كلاس های درس استان به سخت افزارهای مربوطه مجهز هستند.
وی با اشاره به اینكه یكی از دیگر محورهای مهم در هوشمندسازی مراكز آموزشی مبحث زیرساخت ارتباطی بین آن ها است، توضیح داد: در عصر حاضر كه عصر سهولت دسترسی به منابع اطلاعاتی و آموزشی برای فرهنگیان و دانش آموزان محقق است، اینكه مدارس بعنوان پایگاه دسترسی به برترین سایت های مرجع آموزشی كشور باشند و به مواد و رسانه های آموزشی دسترسی پرسرعت داشته باشند و از سمتی دیگر هم به یكدیگر متصل باشند، بطور قطع نیازمند زیرساختی است كه وزارت ارتباطات باید در بهسازی آن نقش به سزایی داشته باشد.
كیفیت نامطلوب ارتباط بر بستر سیم مسی
این كارشناس در ادامه اظهار داشت: متاسفانه ارتباط بر بستر سیم مسی در بعضی مناطق دور از مركز پایتخت كیفیت مطلوب را ندارد و مورد نارضایتی مدیران مناطق روستایی ما است كه وزارت ارتباطات باید بستری مبتنی بر تكنولوژی جدید فیبر نوری با دسترسی سریع و حق اشتراك بسیار ارزان تر از آنچه به عموم مردم عرضه می شود، به تمام مدارس مناطق دور و نزدیك شهرستان های تهران فراهم كند. هم اكنون مذاكراتی درباره برقراری سرویسFTTH با قیمت ارزان تر با برخی ادارات كل مخابرات تهران انجام داده ایم كه هنوز صرفه اقتصادی برای عموم مدارس دولتی را ندارد و نیازمند نگاه غیرتجاری و البته آموزشی مسئولین ذی ربط است.
حسینی با اشاره به اینكه مدل مفهومی مدرسه هوشمند پنج محور را شامل می گردد كه توسط وزارت آموزش و پرورش معرفی شده است، اظهار داشت: مرحله اول «زیرساخت توسعه یافته فناوری اطلاعات» است كه به همكاری بیشتر وزارت آموزش و پرورش و ارتباطات نیاز دارد تا اینترنت و اینترانت پرسرعت به دست عموم مردم و مراكز علمی و آموزشی برسد.
وی ادامه داد: محور بعدی، «محیط یاددهی و یادگیری مبتنی بر محتوای چندرسانه ای» است كه پرچمدار آن سایت اینترنتی رشد است. این سایت زیر نظر سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش فعالیت می كند كه انواع محتوا و اجزاء آموزشی برای مقاطع مختلف تحصیلی به تفكیك دروس آماده دانلود توسط دانش آموزان و معلمین است.
كارشناس برنامه ریزی و توسعه مدارس هوشمند اداره كل شهرستان های تهران با اشاره به اینكه ابعاد دیگر هوشمندسازی وجود سامانه های نرم افزاری هوشمند است، اضافه كرد: انجام الكترونیكی و هوشمندسازی فعالیت های داخل مدرسه از حضور و غیاب دانش آموزان تا برگزاری آزمون آنلاین و كارنامه الكترونیكی یا ارتباط با اولیا با استفاده از وب سایت مدرسه از نمونه این فعالیت ها هستند كه بخش عمده آن ها در پرتال وزارتی همگام به صورت مجانی در حال خدمت سانی به عموم مدارس كشور است.
تولید محتوای الكترونیك؛ اولویت قابل توجه مدیران
حسینی ادامه داد: یكی از اولویت های مدیران ما وجود محتوای الكترونیكی آموزشی است. چندین سال است در سایت رشد تمام محتواهای درسی و كتب آموزشی و مطالبی كه مربوط به كتب درسی است، توسط معلمان مجرب گردآوری و تولید شده و برای استفاده عموم بارگذاری می گردد. جشنواره های تولید محتوا هم هر ساله برگزار می گردد تا بهترین مواد آموزشی از معلمان سراسر كشور جمع آوری شده و در همین سایت رشد كه هم در اینترنت و هم اینترانت قابل دسترسی است قرار گیرد. اگر وزارت ارتباطات آن بستر را با فناوری های جدیدتر و البته با تعرفه های ارزان تر فراهم كند، معلمان می توانند بهتر از قبل بهترین فیلم های و اجزاء آموزشی را در فرایند تدریس هوشمند خود استفاده كنند.
وی محور اصلی دیگر را «برخورداری از معلمان آموزش دیده در حوزه فناوری اطلاعات» اعلام نمود و اظهار داشت: اگر همه موارد صورت گیرد اما معلم توانمندی لازم را در استفاده از تجهیزات نداشته باشد، كلاس درس هوشمند عملا غیرقابل استفاده می گردد. در این زمینه در سال های اخیر آموزش های زیادی صورت گرفته در یك سال اخیر كه فرآیند آموزش مهارت های فناورانه معلمان توسط خود وزارت آموزش و پرورش الكترونیكی شد و به صورت آنلاین صورت می گیرد، مشاركت معلمان چندین برابر بیشتر شده است و امیدواریم كمتر با پدیده فناوری گریزی در معلمان با سابقه تر روبرو باشیم.
كارشناس برنامه ریزی و توسعه مدارس هوشمند اداره كل شهرستان های تهران در ادامه با اشاره به دوره های آموزشی ضمن خدمتی كه در حوزه هوشمندسازی به معلمان انجام می شود، اظهار داشت: در نظرسنجی كه به تازگی از مدیران مدارس انجام شد كه از ابعاد هوشمندسازی لازم است روی كدام بخش تمركز شود، آنها نیاز اول را در آموزش معلمان خود در مورد نحوه استفاده از تجهیزات و نرم افزارهای تولید محتوا ارزیابی كردند.
حسینی همینطور تصریح كرد: محور آخر هم «ارتباط یكپارچه كامپیوتری مدارس با یكدیگر» است كه لازم و ملزوم آن توسعه زیرساخت برقراری این ارتباط است تا مدارس با استفاده از نرم افزارها و سامانه های مربوطه به هم وصل شوند و در یك محفل علمی به تبادل دانش و تجربه بپردازند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب