سال سیاه كسب وكارهای اینترنتی

سال سیاه كسب وكارهای اینترنتی به گزارش تعمیر تلفن در حالیكه سال ۱۳۹۸ با قطعی دوهفته ای اینترنت و مشكلات همیشگی بیمه و مالیات و قوانین دست وپاگیر، عرصه را برای كسب وكارهای اینترنتی تنگ كرده و باعث وارد شدن ضررهای بسیاری به آنها شده بود، در ایام پایانی سال هم كرونا ضربه نهایی را به این كسب وكارها وارد كرد.


به گزارش تعمیر تلفن به نقل از ایسنا، كسب وكارهای اینترنتی در سالی كه گذشت، با بحران های زیادی روبه رو بودند. البته بیشتر این بحران ها از زمان قطعی دوهفته ای اینترنت شروع شد و همان زمان خیلی از كسب وكارها را گرفتار مشكل كرد. از طرفی اختلالات اینترنتی و حملات به زیرساخت ها هم در مقطعی از زمان دردسرآفرین شده بود. این روزها هم كرونا تأثیر خودش را حدودا در تمامی بخش ها گذاشته و تجارت الكترونیكی هم از این تاثیرات مصون نمانده اند.
در این راستا جعفر محمدی -نایب رئیس كمیسیون تجارت الكترونیكی سازمان نظام صنفی كامپیوتر ای- در گفتگو با ایسنا، بیان نمود: سالی كه گذشت، سال سیاهی برای كسب وكارهای اینترنتی بود و ما بحران های زیادی داشتیم. از مسائلی كه به صورت عمومی وجود دارد ازجمله مجوزها و قوانین دست وپاگیر و مقررات زائد تا بحث بیمه و مالیات كه بهبودی در آنها حاصل نشد. علاوه بر اینها بحران های گوناگونی مانند قطعی اینترنت پیش آمد كه كسب وكارهای تجارت الكترونیك شدیدا تحت تأثیر قرار گرفته و زیان زیادی به آنها وارد شد و تعدادی مجبور شدند كسب وكارشان را تعطیل كنند.
وی افزود: پس ازآن مبحث اصلاح قوانین بانكی و رمز دوم پویا بود كه در بازه زمانی یك تا دو ماهه با كاهش شدید تراكنش های اینترنتی روبه رو بودیم و این مورد ضربه زیادی به كسب وكارهای اینترنتی بود و بسیاری را زمین گیر كرد. كسب وكارها از لحاظ اختلالات اینترنتی و مشكلات زیرساختی و دیتاسنترها كه وجود داشته و كماكان وجود دارد هم با مشكل مواجه بودند و وضعیت پایداری را از لحاظ شبكه و پهنای باند به خصوص در ماه های پایانی تجربه نكردند.

مجموع فعالیتهای تجارت الكترونیك مثبت نبوده است
نایب رئیس كمیسیون تجارت الكترونیكی نصر با اشاره به تأثیر ویروس كرونا بر كسب وكارهای این حوزه بیان نمود: در شرایط كنونی دوركاری نیروها و عدم درك درست شرایط توسط سازمان های بیمه و مالیات و عدم همراهی آنها سبب شده خیلی از كسب وكارها گرفتار مشكل شوند. تعدادی هم كه بنا به دلایلی با افت كاربر و تراكنش روبه رو نبودند با مسائل دیگری روبه رو هستند؛ ازجمله فروشگاه های اینترنتی و عرضه دهندگان خدمات آموزش آنلاین كه مهم ترین مسائلشان بحث های زیرساختی است. در این مدت استفاده از ترافیك اینترنت به شدت افزایش یافته و كیفیت سرویس ها را گرفتار مشكل كرده و یا بحث لجستیك و رساندن كالا به دست مشتری، با مشكل مواجه می باشد.
محمدی تصریح كرد: با وجود اینكه در بدنه دولت و جامعه معتقدند كسب وكارهای آنلاین در این برهه با افزایش مشتری و فعالیت مواجه گشتند، اما مجموع فعالیتهای حوزه نه تنها بهبودی نداشته، بلكه كاهش هم داشته است؛ هرچند برخی حوزه های كسب وكار با كاهش و ضرر كمتری روبرو شده و تعداد محدودی هم با افزایش مقطعی مواجه گشتند. ما مجموعا از آبان ماه تا آخر سال شرایط نرمالی را شاهد نبودیم، مشكلات زیرساختی هر روز افزوده می شود و قوانین مالیاتی و بیمه كه پیش از این هم وجود داشت، پارسال بهبودی نداشته است. در مجموع سال جاری سال خوبی برای تجارت الكترونیكی نبود.
وی با اشاره به عملكرد وزارت ارتباطات پارسال بیان نمود: در كسب وكارهای تجارت الكترونیكی بیشترین كار ما با وزارت ارتباطات نیست. وزارت ارتباطات زیرساخت ها را فراهم می آورد كه فقط مختص كسب وكارهای اینترنتی نیست و امروز همه كسب وكارها با اینترنت سروكار دارد. بحث قوانین و مقررات زائد در دبیرخانه هیات مقررات زدایی بهبود فضای محیط كسب وكار در وزارت اقتصاد، مالیات و بیمه در وزارت كار، بحث های مربوط به بعضی از مجوزها و نماد الكترونیكی و حقوق مصرف كننده در وزارت صنعت بررسی می شود. مشكلات كلان ما هم بیشتر در این عرصه هاست و بیشترین ضربه را از ناهماهنگی و عدم همراهی باقی وزارتخانه ها می خوریم.
نایب رئیس كمیسیون تجارت الكترونیكی نصر درباره عرضه ۱۰۰ گیگابایت اینترنت مجانی بیان نمود: این مورد باید از دیدهای مختلف مورد توجه قرار گیرد. از دید عرضه دهندگان زیرساخت، از دید كاربران اینترنتی و از دید كسب وكارهای تجارت الكترونیك. كسب وكارهای تجارت الكترونیك عموما از این تصمیم ضربه خوردند چون عملا بیشترین فشار به دیتاسنترها آمد. كسب وكارهای تجارت الكترونیكی هاست ها و سرورهایشان در دیتاسنترهای داخلی است كه ناپایداری را به همراه داشته و كیفیت سرویس آنها با افت شدید مواجه بود. ازاین رو از دید ذینفعان این بخش و كاربرانی كه با تجارت الكترونیك در ارتباط بودند، معایب بیشتر از مزایا بوده است.
محمدی درباره چشم انداز حوزه تجارت الكترونیك در سال آینده هم اظهار داشت: عمده مشكلات حوزه كسب وكارهای تجارت الكترونیك این حوزه مربوط به وزارتخانه هایی است كه مقررات زائد دارند و روش های مربوط به بیمه و مالیات كه مربوط به سال ها پیش است و با مدلهای كسب وكار جدید همخوانی ندارد. حتی اگر وزارت ارتباطات هم پهنای باند را افزایش دهد، وقتی بقیه حلقه های زنجیر درست كار نمی كنند نمی توانیم كارآمدی را شاهد باشیم.
وی افزود: این كارها یك روزه به نتیجه نمی رسد و عملیات هایی است كه زمان می برد. قوانین و دستورالعمل ها، لوایح و زیرساخت ها باید فراهم گردد و این اقدامات در مدت زمان چندماهه به نتیجه نمی رسد. در این مدت شاهد نبودیم كه حركت مثبتی را آغاز كرده باشند و حتی اگر امروز هم اقدامات مثبتی شروع شده باشد، حداقل چندین ماه طول می كشد و بنابراین به نظر می آید سال آینده هم از این لحاظ سال سختی برای كسب وكارها باشد.



1398/12/29
16:00:27
5.0 / 5
3365
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , ارتباطات , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱

تعمیر تلفن

fixtel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تعمیر تلفن محفوظ است

تعمیر تلفن

تعمیر تلفن، تعمیر موبایل