چطور می توان از دست مزاحم های مجازی خلاص شد؟
به گزارش تعمیر تلفن، با عنایت به گسترش محبوبیت و استفاده از شبکه های اجتماعی در فضای مجازی، مزاحمت تلفنی هم با انواع مختلف تلفنی، کامپیوتری و... در فضای مجازی گسترش یافته و این مساله سبب شده است که مزاحمت های بوجود آمده بعنوان یکی از مسائل و مشکلات جدی و همیشگی شهروندان درخور توجه و تأمل باشد.
به گزارش تعمیر تلفن به نقل از ایسنا، بر مبنای ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، مزاحمت تلفنی علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، به حبس از یک تا ۶ ماه منجر خواهد شد. مطابق قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۲ قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران مصوب ۱۳۵۰، هرکس وسیله مخابراتی در اختیار خویش را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد، یا به عمد و سوء نیت ارتباط دیگری را مختل کند، برای بار اول بعد از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم هزینه های مربوط خواهد بود.
برای بار دوم بعد از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم تقاضای مشترک و پرداخت هزینه های مربوطه خواهد بود و برای بار سوم شرکت ارتباط تلفنی وی را به صورت دائم قطع و مبادرت به جمع آوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه در ارتباط با مشترک را بعد از تسویه حساب مسترد خواهد نمود.
چگونه میتوان از دست مزاحم های تلفنی خلاص شد؟
اگر شخصی با تلفن ثابت برای خط دیگری مزاحمت ایجاد نماید و یا در بستر شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، واتساپ، تلگرام و... باعث آزار و اذیت دیگری شود و آسایش و آرامش او را مختل کند، مرتکب جرم مزاحمت تلفنی شده ازاین رو این برداشت که مزاحمت تلفنی صرفا با تماس گرفتن و پیامک دادن و با تلفن همراه محقق می شود، منشأ حقوقی نداشته و حقیقت ندارد بلکه هر کس با هر وسیله مخابراتی و به هر نحوی به آسایش دیگری لطمه و صدمه بزند، مرتکب جرم شده است.
سعید دانشخواه- وکیل پایه یک دادگستری - در این حوزه می گوید: زمانی مزاحمت تلفنی محقق می شود که شخص با استفاده از وسایل مخابراتی و با قصد ایجاد آزار و اذیت طرف مقابل، به او پیامک دهد و یا با وی تماس گیرد. همینطور توهین به دیگران و هم تهدید دیگران به قتل و ضررهای نفسی و شرفی در مزاحمت تلفنی جرم تلقی شده و قابل مجازات است ازاین رو اگر شخصی دیگری را تهدید به قتل و یا به او توهین کند، هم به جرم مزاحمت تلفنی محکوم شده و هم جرم تهدید به قتل منتهی الامر با عنایت به مقرره قانون مجازات اسلامی صرفا یک مجازات که سنگین تر است، بر وی اعمال می شود.
برقراری تماسهای مکرر متوالی و یا متناوب، برقراری تماس در ساعات غیرمعمول بدون این که حرفی رد و بدل شود از قبیل سوت زدن، تولید صداهای وحشتناک و...، سلب آسایش و آرامش از دیگری، توهین و هتاکی به هر نحو به قتل و یا ضررهای نفسی و شرفی و مالی، تهدید به افشای اسرار شخصی یا خانوادگی شخص یا بستگان و خانواده او، ارسال پیام های صوتی و تصویری با محتوای عکس ها و تصاویر مستهجن و مبتذل نمونه هایی از مصادیق مزاحمت تلفنی به شمار می آید که مرتکب آن بعنوان مزاحم تلفنی قابل تعقیب است.
روش های شکایت چیست؟
چنانچه شخصی بخواهد برای مرتکب جرم مزاحمت تلفنی مجازات تعیین شود، ناگزیر از طرح شکایت در مراجع قضایی است. اگر فرد درصدد اعمال مجازات های اداری است باید به مخابرات و شرکتهای همراه اول، ایرانسل و رایتل حسب مورد رجوع کند و با طرح شکایت در مراجع قضایی با عنایت به ماده ۶۴۱ قانون تعزیرات مجازات حبس و شلاق برای مرتکب درنظر گرفته می شود اما با پیگیری از راه مخابرات و شرکتهای فوق الذکر صرفا برخوردهایی نظیر قطع موقت شماره تلفن و یا دائم به عمل خواهد آمد.
در این روش شخصی که برایش مزاحمت تلفنی ایجاد شده، با رفتن به اداره مخابرات و شرکتهای همراه اول، ایرانسل و رایتل حسب مورد و با عنایت به این که شماره تلفنی که با آن مزاحمت بوجود آمده است، مراتب شکایت خویش را تقدیم کرده و بدون ارجاع به محاکم قضایی و یا ضابطین دادگستری مبحث رسیدگی و در نهایت اعمال مقررات خواهد شد.
اما این مساله فقط محدود به ایجاد مزاحمت برای افراد نمی شود بلکه مراکز دولتی مانند اورژانس و آتش نشانی هم از این مساله متأثر شده اند و گاهی سبب اختلال در روند فعالیت آنها شده است. دردسر مزاحمان تلفنی برای سازمان اورژانس مبحث جدیدی نیست. مسؤلان فعلی و سابق این سازمان بارها در این خصوص گلایه هایی را مطرح نمودند و آماری را در این خصوص عرضه کرده اند که نه تنها قابل توجه بوده که در مواردی عجیب هم هست؛ مزاحمت هایی که نه تنها باعث آزار دیسپچ اورژانس می شود، بلکه امدادرسانی به افرادی که واقعا احتیاج به کمک دارند را هم مختل می کند و گاهی باعث می شود افرادی که واقعا احتیاج به کمک دارند، پشت خط منتظر بمانند و این یعنی بازی با جان دیگر آدمها.
البته همه افراد با قصد مزاحمت با اورژانس تماس نمی گیرند و بعضی از تماس گیرندگانی که مزاحم تلقی می شوند، افراد سالمند تنها، کودکان و... هستند؛ با این وجود خیلی از مزاحمان تلفنی اورژانس هم افراد بالغ و جوانی هستند که با انگیزه سرگرمی با اورژانس تماس می گیرند و برخی از این افراد هم اشخاص ثابتی هستند.
اما آمارهای عرضه شده از جانب مسؤلان اورژانس حکایت از آن دارد که طی گذر زمان، میزان مزاحمت های تلفنی برای این سازمان کاهش قابل ملاحظه ای نداشته و هنوز دردسر آن برای اورژانسی ها باقیست به صورتی که شهریور ۱۴۰۰، اعلام گردید حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد تماس ها معمولاً مزاحمان تلفنی هستند، این در حالیست که در اسفند سال قبل گفته شد روزانه بین ۱۰ تا ۲۰ درصد یعنی ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ مزاحمت تلفنی در اورژانس تهران را داریم.
نکته قابل توجه اینست که آمار مزاحمت های تلفنی فقط مختص شهر تهران نیست و سایر شهر های کشور هم با این معضل برای نیرو های امدادی رو به رو هستند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب