گزارش تعمیر تلفن؛

هوش مصنوعی فرصت ها و تهدیدها در آموزش

هوش مصنوعی فرصت ها و تهدیدها در آموزش به گزارش تعمیر تلفن، ظهور توسعه هوش مصنوعی در طول سالهای اخیر حوزه آموزش را هم مانند دیگر بخش های حیات بشر، تحت تاثیر قرار داده است. این تحول شگرف، تأثیرات مثبت و منفی بسیاری را شامل می شود.


به گزارش تعمیر تلفن به نقل از مهر؛ بنا بر تحقیقات، بازار هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ به صنعت ۱۹۰ میلیارد دلاری تبدیل خواهد شد. هوش مصنوعی تقریبا در همه ابعاد زندگی ما ظاهر شده و در آینده ای نه چندان دور به نقش آفرینی جدی تری در زندگی روزمره انسان می پردازد. بعضی از مردم از تسلط و غلبه کامل هوش مصنوعی بر انسان ها می ترسند. هر چند این تصور اغراق آمیز و دور از ذهن به نظر می رسد؛ بااین وجود نمی توان انکار کرد که هوش مصنوعی در تمام ابعاد زندگی ما رسوخ کرده است. هوش مصنوعی در طیف گسترده ای از حوزه ها، مانند صنایع لجستیک، تولید محتوا، هنر، پزشکی، بازرسی و کشف تقلب و آموزش به کار می آید. برای مثال در حوزه پزشکی از هوش مصنوعی برای تشخیص سرطان، شکستگی استخوان و همینطور سکته مغزی استفاده شده است. در قسمت آموزش، هوش مصنوعی در تمام سطوح، نه تنها در آموزش، بلکه در سیستم های دیگری که تاثیر زیادی بر دانشگاه دارند، مورداستفاده قرار می گیرد. برای مثال تابه حال شرکت ها در مواردی برای آموزش کارکنانشان از سیستم های هوش مصنوعی بهره برده اند. چرا هوش مصنوعی در فرآیند یادگیری و توسعه فردی مهم است؟ هوش مصنوعی به عبارتی شبیه سازی کامپیوتری هوش انسانی است که می تواند در روند یادگیری، تجربیات منحصربه فردی را برای فراگیران بوجود آورده و آموزش را ثمربخش تر کند. فناوری مورد اشاره درحال رشد و توسعه سریع در حوزه آموزش است و روش های آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی هم درحال بروز رسانی مداوم است. هدف نهایی از مداخله هوش مصنوعی در فرآیند آموزش، افزایش میزان یادگیری، بهبود اثربخشی آموزش و عرضه آموزش های شخصی سازی شده و کارآمدتر به کاربران است. یادگیری شخصی سازی شده هوش مصنوعی با تحلیل و تجزیه عملکرد افراد و تطبیق برنامه درسی و محتوایی با نیازها و علایق آنها، این امکان را برای هر فرد فراهم می آورد که فرآیند یادگیری منحصربه فرد خویش را داشته باشد. سیستم های آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند در حین آموزش، بازخورد و راهنمایی ها مخصوص هر فرد را در اختیار دانش آموزان و دانشجویان قرار داده و با بررسی دقیق عملکرد یادگیرندگان، راهنمایی هایی را در جهت بهبود فرآیند یادگیری هر شخص به او عرضه کنند. تولید خودکار محتوا هوش مصنوعی می تواند با تولید خودکار محتوای آموزشی مانند ویدیوها، آزمون ها و سایر مطالب تعاملی روند آموزش را فعال کرده و در زمان و منابع انسانی صرفه جویی کند. آزمون های تطبیقی هوش مصنوعی می تواند سختی سوالات را بر مبنای عملکرد یادگیرنده تنظیم کند و ارزیابی دقیق تری از دانش و مهارت های دانش آموزان عرضه نماید. درصورتی که آزمون های یکسان امکان دارد بعضی افراد را به خاطر سختی و بعضی دیگر را به خاطر آسانی بیش از حد از ارتقای دانش و مهارت بازدارد. چت بات ها و دستیاران مجازی چت بات ها و دستیاران مجازی قادرند به داوطلبان آموزش، پشتیبانی هر روزه و ۲۴ ساعته عرضه کنند. این تکنولوژی امکان پاسخ دادن به سوالات را بیشتر کرده که در نهایت به بهبود عملکرد سیستم های آموزشی می انجامد. در دوران پاندمی کووید، دسترسی نداشتن دانش آموزان به مدرسه سبب می شد که ابهامات بیشتری در برنامه درسی وجود داشته باشد. در چنین شرایطی دستیار مجازی می تواند به کمک معلم آمده و مشکلات و سوالات دانش آموزان را پاسخ دهد. تجزیه وتحلیل و پیشبینی عملکرد دانش آموزان هوش مصنوعی می تواند عملکرد دانش آموزان را پیش بینی نماید و درکی از توانمندی های واقعی دانش آموز در اختیار او قرار دهد. از سوی دیگر هوش مصنوعی می تواند دانش آموزان در معرض خطر را شناسایی کرده و مداخلات شخصی سازی شده ای را عرضه نماید که می تواند به بهبود شرایط آنها کمک نماید. در خیلی از مواقع شرایط زندگی و خانوادگی و خطراتی که سر راه نوجوانان قرار می گیرد سبب ایجاد اختلال در فرآیند آموزشی دانش آموزان و بعضاً شرایط روحی نامناسب آنها می شود. هوش مصنوعی می تواند این مسائل را تشخیص داده و به کمک والدین و مشاوران مدرسه به دانش آموزان در معرض صدمه کمک نماید. هوش مصنوعی و روند آموزش مشاغل دوره های آموزشی سازمان ها برای کارمندانشان معمولا یکسان است درحالی که افراد با هم تفاوت دارند. برخی از افراد بسیاری از آموزش ها را از قبل دیده اند و تجربه کاری دارند و بعضی کاملا بی تجربه اند. مجبور کردن آدم ها به یادگیری مجدد چیزهایی که می داند استراتژی درستی نیست. هوش مصنوعی با بررسی مداوم کارمندان می تواند میزان توانایی آنها، پیشرفتشان، مهارت های موردنیاز و در نهایت مهارت هایی که فراموش کرده اند را شناسایی کرده و زمینه رشد و بهبود آنها را در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون احتیاج به بررسی های زمان بر فراهم آورد. پیشنهاد محتوای مناسب و ایجاد محتوا هوش مصنوعی با شناخت شکاف های دانش و سطح دانش آموز می تواند مناسب ترین محتوا را به یادگیرنده عرضه نماید. این فرآیند مشابه عملکرد موتورهای جستجو است و سبب صرفه جویی در وقت دانش آموزان می شود، چونکه آنها مجبور نیستند ساعت ها به صورت دستی چندین صفحه نتایج جستجو را مرور کنند. از سوی دیگر هوش مصنوعی می تواند فرآیند زمان بر، هزینه بر و چالش برانگیز تولید محتوای آموزشی را آسان تر کند. این به سازمان هایی که در حوزه آموزش فعالیت می نمایند یا به دنبال ایجاد برنامه آموزشی مناسب برای ارتقای کارکنان خود هستند و همینطور مدارس و دانشگاه ها کمک می نماید تا بدون احتیاج به برون سپاری و صرف وقت زیاد، محتوای آموزشی موردنیاز خویش را داشته باشند. برای مثال هوش مصنوعی از راه پردازش زیان طبیعی، قادر به تبدیل فیلمها، کنفرانس ها، وبینارها، پادکست ها و سخنرانی ها به متن است و همین قابلیت سبب افزایش بهره وری می شود. هوش مصنوعی و افزایش عدالت آموزشی توسعه جهان امروز هیچ گاه به صورت متوازن نبوده است. دانشگاه ها و مدارس بزرگ و پر از امکانات در مناطقی از دنیا بااقتدار خودنمایی می کنند و این در شرایطی است که خیلی از مناطق از امکانات اولیه آموزش محروم هستند و کودکان و نوجوانان بسیاری در این چرخه شاهد به ثمر نرسیدن توانمندی ها و استعدادهای خود هستند. هوش مصنوعی این قابلیت بالقوه را دارد که به خیلی از چالش های در نظام آموزشی امروز رسیدگی کرده و شکاف ها از میان ببرد. سازمان یونسکو به دنبال آن است تا با استفاده از پتانسیل های هوش مصنوعی به سمت برابری آموزشی حرکت نماید. یونسکو به دنبال نگاهی است تا نابرابری های کنونی در دسترسی به دانش و تحقیق را در میان فرهنگ ها و نژادهای مختلف از بین ببرد. این سازمان می خواهد مطمئن شود هوش مصنوعی سبب افزایش شکاف های فناوری و آموزشی بین مناطق مختلف نمی گردد. وعده «هوش مصنوعی برای همه» باید بتواند نابرابری ها را از بین ببرد. نتیجه کنکورهای اخیر در کشور ما نشان داده است که فرزندان متولد شده در خانواده های دارای تمکن مالی، متعلق به دهک های ثروتمند و پایتخت نشین، دسترسی بهتری به منابع آموزشی دارند. هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که با فراهم کردن امکان های آموزشی برای تمام افراد، توانایی های دانش آموزان مناطق محروم را بیش ازپیش بالفعل کند. چالش های هوش مصنوعی در حوزه آموزش و یادگیری کارشناسان معتقدند که هوش مصنوعی با وجود پتانسیل بالا برای ایجاد تحولات مثبت در حوزه آموزش و یادگیری، چالش هایی را هم به دنبال دارد. در ادامه به بعضی از تهدیدات بالقوه این فناوری برای حوزه مذکور می پردازیم. بروز خطاهای علمی و پژوهشی قابلیت هوش مصنوعی در نگارش مقالات تأثیرگذار، پرمحتوا و مفهومی، در ایام نخستین عرضه عمومی «ChatGPT» از جانب شرکت «OpenAI»، همه فعالان این حوزه و محققان رشته های متعدد را شگفت زده کرد و بسیاری را به این نتیجه رساند که این ابزار می تواند جایگزینی مناسب برای پژوهشگران در حوزه هی متعدد شود. با این حال، بعد از گذشت مدت کوتاهی، مساله بروز خطاهای شناختی و عرضه اطلاعات غیرعلمی و غلط، علیرغم قدرت نویسندگی بالای این ابزار، به اسباب نگرانی بدل شد. از همین روی، حالا صحت سنجی اطلاعات عرضه شده در مقالات علمی چالشی کلیدی برای محققان به حساب می آید. امکان بروز تقلب علمی مبحث افزایش شدید تقلب علمی و استفاده دانش آموزان و دانشجویان از این تکنولوژی برای تولید مقالات پژوهشی، چالش دیگری است که جهت استفاده از چت بات های هوشمند در حوزه آموزش وجود دارد. از همین روی، واکنش اولیه خیلی از مراکز آموزشی معتبر و بزرگ به ظهور و افزایش چشم گیر استفاده از فناوری مذکور، ممنوعیت کامل آن بود. بعضی از سیستم های آموزشی مانند اداره آموزش ایالت نیویورک آمریکا و برخی از کالج های فرانسه در ماه های نخست عرضه «ChatGPT»، تصمیم گرفتند که استفاده از آنرا به علت ترس از بروز تقلب ممنوع کنند. عدم بهبود فرآیند آموزش آموزش صحیح و دقیق به دانش آموزان، یکی از حساس ترین ابعاد نظام های آموزشی به حساب می آید. معلمان همواره با گذشت زمان و کسب تجربیات منحصر به فرد، الگو و روش آموزش مفاهیم به دانش آموزان را بهبود می بخشند. این در شرایطی است که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ربات ها توسط الگوریتم هایی که تحت تاثیر تکرار و تجربه نیستند، به پیش می روند. بنابراین، مؤلفه تجربه برای آنها موضوعیت ندارد و با تداوم روند تدریس بهبود نمی یابند. تشدید نابرابری آموزشی پیشتر در این نوشتار به امکان تحقق عدالت آموزشی با استفاده از هوش مصنوعی اشاره شد. این در شرایطی است که روی دیگر سکه افزایش برابری آموزشی، تشدید نابرابری در این عرصه به حساب می آید. هوش مصنوعی در حوزه آموزش امکان دارد نابرابری های موجود در دسترسی به آموزش باکیفیت را تشدید کند. مدارس یا مؤسسات با دسترسی بیشتر به منابع، می توانند فناوری های پیشرفته هوش مصنوعی را بخرند و این امر سبب بروز تبعیض ضد دانش آموزان محروم و کمتر برخوردار شود. هوش مصنوعی؛ تحولی در روند یادگیری و توسعه فردی هوش مصنوعی یکی از امیدوارکننده ترین فناوری هایی است که می تواند روند یادگیری و توسعه فردی را متحول کند. هم اکنون خیلی از شرکت ها وارد عمل شده اند و با سرمایه گذاری در این عرصه به دنبال آن اند تا از هوش مصنوعی حداکثر استفاده را ببرند. هوش مصنوعی نه تنها می تواند یادگیری را افزایش دهد، بلکه می تواند کارایی، تعامل و یادآوری را هم بهبود بخشد؛ ازاین رو استفاده از این تکنولوژی برای تسریع و افزایش بهره وری فرآیند یادگیری ضروری می باشد. هوش مصنوعی می تواند به کشف استعداد افراد کمک کرده و کلیشه های تحصیلی را از بین ببرد و سبب شود که دانش آموزان به جای هدر دادن وقت خود، استعدادهای منحصربه فرد خویش را پرورش داده و کشور تولید نیروی متخصص را در زمینه های علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری به اوج خود برساند.

1402/05/14
08:45:06
0.0 / 5
331
تگهای خبر: آموزش , اطلاعات , تكنولوژی , داوطلب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵

تعمیر تلفن

fixtel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تعمیر تلفن محفوظ است

تعمیر تلفن

تعمیر تلفن، تعمیر موبایل