ارتقای رتبه فناوری اطلاعات وزارت علوم از ۱۹ به ۲

ارتقای رتبه فناوری اطلاعات وزارت علوم از ۱۹ به ۲ به گزارش تعمیر تلفن، مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعلان اینکه رتبه فناوری اطلاعات این وزارتخانه از نوزدهم به جایگاه دوم ارتقاء یافته است، اظهار داشت: در ۳ سال قبل سخت ترین حملات سایبری را تجربه کردیم که تنها سازمانی بودیم که کمترین لطمه را دیدیم.


به گزارش تعمیر تلفن به نقل از ایسنا دکتر محمد هادی زاهدی امروز در دومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات و مراکز آپا که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، اظهار داشت: در طول ۳سال که در وزارت علوم مشغول به کار شدم، تلاش شد تا با تشریک مساعی در حوزه هوشمندسازی و تحول دیجیتال در آموزش عالی گام هایی برداریم و به قضاوت نهادهای بالا دستی، موفق عمل کردیم.
وی ضمن اشاره به پروژه های اجرایی وزارت علوم در این عرصه، اضافه کرد: طراحی و پیاده سازی و استقرار سامانه پنجره واحد در جهت انجام تکالیف قانونی یکی از این پروژه ها است. این پنجره واحد یکپارچه سازی و تجمیع اطلاعات حوزه های وزارت علوم است.
مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم اظهار داشت: تابحال ۲۶۶ دانشگاه، پژوهشگاه، پارک و مؤسسه آموزشی عالی و در کنار آن ۵۱۵ سامانه به این پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی متصل شده اند.
وی ادامه داد: پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی مهم ترین پروژه بود که در یک سال و نیم گذشته استمرار یافت و تابحال ۲۶۶ دانشگاه، پژوهشگاه، پارک و مؤسسه آموزشی عالی و در کنار آن ۵۱۵ سامانه به این پنجره واحد متصل شده اند.
زاهدی تصریح کرد: در گام بعدی، مؤسسات غیردولتی و غیر انتفاعی باید به پنجره خدمات هوشمند متصل می شدند که هم اکنون بیشتر آنها این امر را محقق کرده اند و تابحال بیشتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، حداقل یکبار در این سامانه، ثبت اطلاعات کرده اند و ۵۸ میلیون بار خدمت رجوع کنندگان به این پنجره واحد عرضه کرده شده است.
مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم افزود: پروژه پنجر واحد خدمات هوشمند دانشگاهی بعنوان ۵ پروژه برتر در رویداد جهانی جامعه اطلاعاتی انتخاب شده است که جای افتخار دارد. در این رویداد ۲۰ کشور پروژه های خویش را معرفی کرده بودند و این پروژه جزء ۵ طرح اول بوده است.
زاهدی اظهار داشت: یکی از اشکالات ما در نظام تصمیم گیری، نبود داده های به روز است و این می تواند ما را با چالش جدی مواجهه کند. سازمان امور دانشجویان و دانشگاه ها و مدارس هنوز آمار دقیقی از دانشجو و دانش آموز ندارند.
وی افزود: باید سکوی هوشمند ایجاد شود، یعنی هر فردی هر خدماتی که می خواهد به صورت خودکار دریافت کند و لازم نباشد تا فرد به دنبال آن برود، مثلاً فارغ التحصیل لازم نیست برای دریافت مدرک خود به تمام بخش های دانشگاه رجوع کند، بلکه می تواند با انجام یک فرآیند زودتر به هدف خود برسد و این فرآیند را با طراحی معماری سکوی خدمات هوشمند تسهیل کردیم.
به نقل از ایشان، این پروژه مستمر است و پیاده سازی آن حداقل ۳ سال زمان نیاز دارد.
زاهدی افزود: در دی ۱۴۰۰ مسؤولیت این حوزه به من واگذار شد و هر ساله وزارت ارتباطات به صورت الکترونیکی نهادهای ذی ربط را نظارت می کند، طی ۳ سال قبل رتبه ستاد وزارت علوم و تمام سازمان های تابع آن در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از جایگاه نوزدهم به جایگاه دوم رسیده است، در صورتیکه سال قبل این جایگاه ۶ بوده است که موفقیت در این عرصه مرهون ارتباطات و تعامل بین ستاد و صف وزارت علوم است.
وی بیان نمود: طراحی و پیاده سازی سامانه شفافیت در مکاتبات اداری وزارت عتف را در دستور کار قرار دادیم تا بر مبنای آن لازم نباشد هر فرد همزمان با نامه خود به اتاق های ادارات برود و پیگیر آن باشد، بلکه به صورت الکترونیکی تمام نامه های اداری سریع و فوری بررسی می شوند و تاخیر در آن سبب کاهش امتیاز ادارات می شود که همین مبحث کمک کننده همکاریهای بیشتر بوده است.
این استاد دانشگاه افزود: در ۳ سال قبل سخت ترین حملات سایبری را در زیر ساخت های وزارت علوم و دانشگاه ها داشتیم، بگونه ای که تلاش شد در مهر سال قبل اختلالی در برگزاری کلاس ها صورت گیرد که تنها سازمانی بودیم که هیچ سامانه ای صدمه ندید.
وی ضمن اشاره به برگزاری این همایش، اظهار داشت: در این جلسه ۱۸۰ دانشگاه حضور دارند.




منبع:

1403/04/12
19:23:33
0.0 / 5
160
تگهای خبر: آسیب , آموزش , ارتباطات , اطلاعات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳

تعمیر تلفن

fixtel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تعمیر تلفن محفوظ است

تعمیر تلفن

تعمیر تلفن، تعمیر موبایل