با این اپلیکیشن به دانشمندان در کشف سیاهچاله های جدید کمک کنید

با این اپلیکیشن به دانشمندان در کشف سیاهچاله های جدید کمک کنید تعمیر تلفن: یک اپلیکیشن به نام یابنده سیاهچاله(Black Hole Finder) که یک پروژه علمی شهروندی است و در سرتاسر جهان قابل دسترسی است، در اختیار کاربران قرار گرفته تا افراد در یافتن سیاهچاله های جدید به دانشمندان کمک کنند.

به گزارش تعمیر تلفن به نقل از ایسنا، کاربری در داخل هواپیما نشسته و به سه تصویر سیاه و سفید دانه دار روی تلفنش خیره شده است. از خود می پرسد: واقعی یا ساختگی و پاسخ می دهد: واقعی. تصمیمش را می گیرد و به سمت سه گانه بعدی می رود.
به نقل از اسپیس، با بهره گیری از یک اپلیکیشن جدید علمی شهروندی که توسط کنسرسیوم سیاهچاله هلندی توسعه داده شده است، عموم مردم می توانند به کنسرسیوم کمک کنند تا هزاران تصویر را مرتب کنند تا اهداف بالقوه مورد علاقه شناسایی شوند.
در نهایت، کنسرسیوم سیاهچاله هلندی بدنبال گران نواخترها(Kilonova) می گردد که انفجار قدرتمندی از تشعشعات الکترومغناطیسی به وجود آمده در نتیجه ادغام یک ستاره نوترونی و یک سیاهچاله هستند. یک گران نواختر به نوبه خود می تواند سیاهچاله ای با جرم ستاره ای بوجود آورد.
برای کشف گران نواخترها، این کنسرسیوم از آرایه تلسکوپ BlackGEM در شمال شیلی استفاده می نماید تا بخش های وسیعی از آسمان شب را بدنبال این انفجارهای درخشان، اما بسیار کوتاه مدت، بگردد و تصاویری ثبت کند. نور آنها ممکنست فقط چند روز برای ما قابل مشاهده باشد. حالا، مشکل اینجاست که تعدادی از این تصاویر منابع ستاره ای واقعی را نشان می دهند در صورتیکه برخی دیگر منابع کاذب، مانند پرتاب نور از یک ماهواره ارتباطی را نشان می دهند. در صورتیکه فیلترهای هوش مصنوعی می توانند به از بین بردن تعدادی از منابع ناصحیح کمک کنند، اما نمی توانند همه چیز را شناسایی کنند. به این علت است که کنسرسیوم سیاهچاله هلند بوسیله برنامه یابنده سیاهچاله از مردم کمک می گیرد.
استیون بلومن(Steven Bloemen)، مدیر پروژه تلسکوپ BlackGEM از دانشگاه رادبود، در اطلاعیه ای اظهار داشت: مردم هنوز در شناسایی الگوها بسیار بهتر از الگوریتم های ما عمل می کنند. با بهره گیری از این اپلیکیشن، شهروندان در سرتاسر جهان می توانند به آموزش الگوریتم های هوش مصنوعی ما کمک کنند تا بین منابع واقعی و ناصحیح تمایز قائل شود.
استفاده از اپلیکیشن بسیار ساده است. شما به سه تصویر نگاه می کنید و تصمیم می گیرید که آیا تصویر از یک منبع واقعی است یا گزینه ای ناصحیح را نشان میدهد و اگر مطمئن نیستید می توانید «ناشناس» را انتخاب کنید. البته، این اپلیکیشن تمام عواملی را که باید برای تصمیم گیری در نظر بگیرید، به شما آموزش می دهد.
اپلیکیشن یابنده سیاهچاله به هشت زبان هلندی، انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی، چینی، بنگالی، لهستانی و ایتالیایی و برای هر سیستم عامل اپل و اندروید دردسترس است. همین طور یک نسخه تحت وب برای کسانی که از کامپیوتر استفاده می نمایند دردسترس است. بدین سبب اگر هر روز چند دقیقه وقت خالی دارید، می توانید به کنسرسیوم سیاهچاله هلندی برای جستجو در کیهان کمک کنید.

منبع:

1403/06/01