حسین فلاح جوشقانی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد راه اندازی سامانه دریافت شكایت از پیامك های تبلیغاتی كه روز گذشته از جانب وزیر ارتباطات اعلام شد، توضیح داد.
وی تصریح كرد: این سامانه با هدف دریافت شكایات مردم از پیامك های تبلیغاتی كه از سرشماره های شخصی ارسال می گردد راه اندازی شده است. بر این اساس مشتركانی كه پیامك های تبلیغاتی و مزاحم دریافت می كنند می توانند با ارسال شماره ای كه این پیامك به آنها ارسال شده است به سامانه ۱۹۵ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شكایت خویش را گزارش كنند.
معاون وزیر ارتباطات اضافه كرد: سامانه رسیدگی به شكایات پیامك های تبلیغاتی شخصی (سامانه پیامكی ۱۹۵) به صورت آزمایشی از روز گذشته و با بیان وزیر ارتباطات شروع به كار كرده اما از ابتدای آبان ماه به صورت رسمی فعالیت خویش را شروع می كند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: مشتركان با استفاده از سیم كارت های شخصی باید شماره سیم كارت مورد نظر را به صورت كامل و با فرمت شماره ۱۱ رقمی به سامانه ۱۹۵ اطلاع دهند. در این روش، بررسی این پیامك در یك بازه زمانی مشخص و با عنایت به تعداد پیامك هایی كه از سمت این شماره سیم كارت به سامانه ۱۹۵ گزارش شده باشد، صورت می گیرد.
فلاح با اشاره به اینكه در این مرحله آزمایشی تعداد شكایات از سیم كارت مدنظر هنوز نهایی نشده است خاطرنشان كرد: تا زمان راه اندازی رسمی این سامانه، فرآیند تعداد شكایات، سیم كارت مشخص خواهد شد در صورتی كه سیم كارت مزاحم تشخیص داده شود سرویس پیامكی روی این سیم كارت مسدود خواهد شد.
معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: برای مثال اگر تعداد شكایات از سیم كارتی كه با استفاده از آن پیامك تبلیغاتی ارسال شده بود بیش از ۵۰ شماره باشد، این شماره مزاحم تشخیص داده شده و سیستم پیامكی آن را مسدود می كنیم.
وی تاكید كرد: بررسی شكایات از سیم كارتهایی كه پیامك تبلیغاتی ارسال می كنند محتوایی نبوده و ما به محتوای پیامك ها ورود نمی كنیم بلكه بر اساس دریافت گزارش های مردمی و تعداد پیامك هایی كه طی چند روز از این سیم كارت ارسال می شود، آن را مزاحم تشخیص داده و با آن برخورد می كنیم.
فلاح اضافه كرد: مبنای بررسی پیامك های تبلیغاتی، گزارش های مردمی است و به صرف دریافت یك یا چند شكایت، سیم كارت مزاحم تشخیص داده نمی شود بلكه باید تعداد شكایات از یك شماره ارسال كننده پیامك به یك حد نصاب منطقی برسد.
معاون وزیر ارتباطات تصریح كرد: مشتركان باید، شكایت خویش را با استفاده از پیامك به سامانه ۱۹۵ ارسال كنند كه این ارسال پیامك هزینه ای برای آنها نخواهد داشت.