قبل از ترابردپذیری تلفن همراه
نکاتی که حتما باید بدانید
به گزارش تعمیر تلفن متقاضیان استفاده از سرویس ترابرد شماره تلفن همراه می توانند با رجوع حضوری به دفاتر امور مشترکین یا پایگاه اینترنتی اپراتوری که قصد مهاجرت و استفاده از شبکه اش را دارند، از شرایط ترابرد شماره آگاه شده و درخواست خویش را ثبت کنند.
به گزارش تعمیر تلفن به نقل از ایسنا، ترابرد یا انتقال شماره تلفن همراه (Mobile Number Portability)، قابلیتی است که به کاربران امکان می دهد بتوانند با حفظ شماره، اپراتور تلفن همراه خویش را تغییر دهند، با این توانایی، کاربر برای تغییر اپراتور خود، نیازی به تغییر شماره تلفن همراه و اطلاع رسانی های بعد از آن ندارد. بر همین مبنا اگر از هزینه، کیفیت، تنوع خدمات و پوشش دهی اپراتور خود راضی نیستید، می توانید بدون دغدغه تغییر شماره، از سرویسهای جذاب و کاربردی سایر اپراتورهای تلفن همراه استفاده کنید.
طرح MNP قبل از بهره برداری تجاری، به منظور ارزیابی دقیق شرایط و پارامترهای مورد نظر و بررسی اشکالات احتمالی، به مدت یک ماه و نیم به صورت آزمایشی اجرا شد. در این بازه زمانی اشکالات نرم افزار و میزان قابلیت اعتماد آن در فرآیند اجرا مورد بررسی قرار گرفته و در تعامل با اپراتورهای تلفن همراه، اشکالات فنی برطرف شد. با تست نسخه نهایی نرم افزار، طرح ترابردپذیری شماره های تلفن همراه، از شهریور سال ۱۳۹۵ به صورت رسمی در کشور مورد بهره برداری قرار گرفت.
متقاضیان برای درخواست ترابرد شماره می توانند به آدرس پایگاه اینترنتی اپراتورهای تلفن همراه، در شرکت ارتباطات سیار ایران به آدرس join.mci.ir، در شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل به آدرس eform.irancell.i و در شرکت خدمات ارتباطی رایتل به آدرس rightel.ir/mnp رجوع کنند.
سوالاتی که امکان دارد درباره طرح ترابردپذیری پیش بیاید
اما متقاضیان برای انجام ترابرد شماره تلفن همراه خود چگونه باید اقدام کنند؟ متقاضیان ترابرد شماره می توانند با رجوع حضوری به دفاتر امور مشترکین و یا پایگاه اینترنتی اپراتوری که قصد مهاجرت و استفاده از شبکه اش را دارند، از شرایط ترابرد شماره آگاه شده و بعد از تأیید شرایط و عرضه اطلاعات لازم، درخواست خویش را ثبت کنند.
مشترکان قبل از ثبت تقاضا برای ترابرد شماره باید به چند نکته توجه نمایند، مشترکان سیمکارت های دائمی برای مهاجرت به اپراتور دیگر، باید بدهی کارکرد خویش را پرداخت کنند چون بعد از آن، اپراتور فرایند انتقال را انجام خواهد داد. بنابراین باید به صورت حساب اولیه اعلام شده از جانب اپراتور فرستنده و پرداخت آن در مهلت۲۴ ساعت توجه نمایند. همینطور میزان اعتبار سیمکارت های اعتباری، پس از ترابرد صفر می شود بنابراین مشترکان سیمکارت اعتباری باید اعتبار سیمکارت خویش را قبل از ترابرد مصرف کند.
هر مشترک برای هر شماره می تواند حداکثر دوبار در سال تقاضای ترابرد شماره داشته باشد. برای نخستین درخواست ترابرد به اپراتور دیگر، فرد متقاضی می بایست حداقل سه ماه مشترک اپراتور فعلی بوده و از فعال بودن سیمکارت وی هم سه ماه سپری شده باشد. درمورد درخواست های بعدی ترابرد مشترک، تنها فعال بودن سیمکارت (بدون قید بازه زمانی سه ماهه) کافی است.
شماره مشترک بعد از ترابرد تغییر نمی کند و بعد از ترابرد، مشترک می تواند همانند سایر مشترکین اپراتور جدید (اپراتور پذیرا) از تمامی محصولات و خدمات اپراتور بهره مند شود. همینطور سیمکارت دائمی تنها به سیمکارت دائمی و سیمکارت اعتباری تنها به سیمکارت اعتباری امکان ترابرد دارد. بعد از درخواست ترابرد و تا زمان فعال سازی سیمکارت جدید در اپراتور پذیرا، رومینگ بین الملل و تماس با خارج از کشور برای سیمکارت قبلی مشترکین دایمی مسدود خواهد شد. از آنجاییکه هر مشترک در هر اپراتور نهایتا می تواند ۱۰ شماره تلفن همراه (اعم از اعتباری و دائمی) را در اختیار داشته باشد، بنابراین امکان ترابردپذیری مشترکی که در اپراتور پذیرا ۱۰ سیمکارت دارد، وجود ندارد.
دریافت درخواست مشترکین توسط اپراتورها در خارج از ساعات و روزهای کاری، می تواند صورت گیرد، اما بررسی درخواست ترابرد شماره توسط مرکز مدیریت ترابرد، در ساعات و روزهای کاری یعنی شنبه تا چهارشنبه از ۸ بامداد تا ۵ بعدازظهر انجام می شود.
از زمان ثبت تقاضای مشترک برای انجام ترابردپذیری تا فعال سازی سیمکارت، فرآیند ترابرد برای سیمکارت های اعتباری حداکثر تا دو روز و برای سیمکارت های دائمی، حداکثر تا سه روز انجام می شود. همینطور برپایه سند قواعد تجاری طرح ترابردپذیری، بعد از ارسال درخواست مشترک در ساعات اداری توسط اپراتورمقصد، مرحله تایید اولیه برای مشترکین اعتباری توسط اپراتور مبدا حداکثر ۲۴ ساعت و برای مشترکین دایمی حداکثر ۴۸ ساعت صورت خواهد گرفت تا درصورتیکه مشکلات حقوقی و مالی برای انجام طرح، وجود دارد توسط مشترک، حل شود.
دلایل رد درخواست مشترک برای ترابرد شماره
درخواست ترابرد شماره امکان دارد به پنج دلیل رد شود که در صورت وجود هر کدام از این علل اپراتور باید علت رد درخواست را به مشترک اعلام نماید. نخستین دلیل، عدم احراز هویت مانند عدم تطابق مشخصات اعلام شده با مشخصات دارنده شماره؛ عدم تطبیق ماهیت حقوقی و حقیقی؛ شماره مجوزدار و شماره گروه دار است.
شماره مجوزدار، شماره های در ارتباط با مشترکینی است که برابر قرادادهای منعقده با اپراتور، برای خروج از اپراتور فعلی باید نسبت به عمل به تعهدات برابر با شرایط فسخ قرارداد خود اقدام نمایند. اپراتور به منظور استفاده از این کد جهت رد درخواست ترابرد مشترک، باید پیش از عرضه این نوع شماره ها از سازمان تأییدیه مربوطه را دریافت کرده باشد. شماره گروه دار، شماره های در ارتباط با مشترکینی است که سیمکارت آنها به دستور سازمان یا نهاد خاصی جهت بهره برداری فعال گشته است و بدون تأیید آن نهاد امکان خروج از شبکه اپراتور را ندارند. شماره های گروه دار شامل شماره های تست، کارکنان اپراتورها و نمایندگان فروش اپراتورها که توسط اپراتور به آنها واگذار شده، است.
عدم رعایت ترابرد نظیر به نظیر مثل درخواست ترابرد از سیمکارت دایمی به اعتباری و بالعکس هم یکی دیگر از علل رد درخواست ترابرد است. دلیل دیگر، احکام صادره از جانب مراجع ذیصلاح؛ همچون مسدودی با نامه قضایی؛ یا مسدودی به علل اعلام شده از جانب سازمان تنظیم مقررات.
یکی دیگر از علل در درخواست ترابرد، فعال بودن کمتر از ۳ ماه سیمکارت شماره مورد درخواست برای ترابرد (این ۳ ماه به فعال بودن شماره مربوطه با مالکیت یک شخص حقوقی/ حقیقی و تنها برای نخستین ترابرد لحاظ می شود)؛ همینطور در صورت دایمی بودن سیمکارت و عدم پرداخت بموقع صورت حساب اولیه صادره از اپراتور فرستنده توسط مشترک (این مورد برای مشترکین اعتباری اعمال نخواهد شد) این درخواست رد می شود.
آیا امکان انصراف از ترابرد وجود دارد؟
درصورت انصراف مشترک از درخواست خود در حین مراحل ترابرد، مشترک می تواند تا پیش از شروع فرآیند اجرا یعنی ۱۵ دقیقه پیش از قطع سیمکارت قبلی، با رفتن به اپراتور پذیرا درخواست انصراف خویش را اعلام نماید. گزینه انصراف برای مشترک از راه کد رهگیری تا زمان فرایند اجرا روی پرتال اپراتور پذیرا فعال است.
درصورت انصراف بعد از انجام ترابرد، مشترک می تواند درخواست بازگشت به اپراتور قبلی را با رفتن به آن اپراتور بعنوان ترابرد جدید انجام دهد، که در این صورت مشترک می تواند بدون محدودیت زمانی به شبکه اپراتور قبلی بازگردد. در صورتیکه اپراتور قبلی، اپراتور پایه مشترک نباشد، محدودیت تعداد ترابرد در سال (دو بار در سال) رعایت می شود.
در فرایند ترابرد، بعد از طی مراحل ثبت درخواست و احراز هویت، باید سیمکارت اپراتور جدید به مشترک تحویل داده شود و پس از آنکه سیمکارت قبلی مشترک، غیرفعال شد، سیمکارت جدید فعال می شود. نحوه تحویل سیمکارت بنا بر تصمیمات اپراتورها متفاوت می باشد. فرایند تحویل سیمکارت خام به مشترک، به دو صورت انجام می شود، مشترک می تواند به دفاتر امور مشترکان مراجعه نموده و پس از ثبت درخواست خود و پیمودن مراحل احراز هویت، سیمکارت جدید را فعال کند و یا اپراتور پذیرا از راه شرکت پست یا شرکتهای طرف قرارداد خود، سیمکارت جدید را، بعد از احراز هویت، تحویل مشترک دهند تا بعد از تایید دریافت، سیمکارت قبلی غیرفعال شود.
مشترک دو بار در سال می تواند از سرویس ترابرد شماره استفاده نماید و هزینه ها و تعرفه های خدمات بعد از ترابرد تغییر می کند، بعد از ترابرد، مطابق با تعرفه های اپراتور پذیرا (جدید) هزینه های تمامی خدمات محاسبه می شود. با ترابرد شدن شماره تلفن همراه، تمامی اطلاعاتی که از قبل روی سیمکارت وجود داشت مانند دفترچه تلفن حذف می شود، چونکه تعویض سیمکارت مانند سوزاندن سیمکارت قبلی و دریافت سیمکارت جدید است. علاوه بر این که برای سیمکارت های اعتباری، میزان اعتبار هم صفر خواهد شد.
متقاضیان استفاده از سرویس ترابرد شماره، برای اطلاع از جزئیات سرویس و مزایا و معایب آن باید بدانند اپراتورهای تلفن همراه موظف می باشند پیش از اجرای ترابردپذیری، جزئیات این طرح و نحوه استفاده از سیمکارت جدید را از راه درج در پورتال و یا ارائه اطلاعات در دفاتر امور مشترکین برای متقاضیان، اطلاع رسانی کنند. هم اکنون هم اطلاعات لازم در چارچوب راهنما و سوالات متداول در پورتال اپراتورهای تلفن همراه بارگذاری شده است.
متقاضیانی که در صورت برخورد با مشکل در فرآیند درخواست سرویس ترابرد شماره، با مشکل مواجه می شوند در گام اول باید از راه تماس با مرکز تماس و یا رفتن به امور مشترکین اپراتور پذیرا، پیگیری لازم را انجام دهند و اپراتور پذیرا موظف است برای رفع اشکالات به وجود آمده اقدام لازم را انجام دهد. در گام دوم می توانند از راه تماس با سامانه پاسخگویی ۱۹۵ یا رفتن به پایگاه اینترنتی این سامانه به آدرس www.195.ir مشکلات خویش را منعکس کنند تا پیگیری لازم برای حل آن صورت گیرد.
منبع: fixtel.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب