ابتکار دانشگاه ام آی تی برای افزایش ایمنی سیستم های رباتیک

ابتکار دانشگاه ام آی تی برای افزایش ایمنی سیستم های رباتیک تعمیر تلفن: روش جدید دانشگاه «ام آی تی» می تواند ایمنی سیستم های رباتیک همچون پهپادها، روبات های انبار و خودرو های خودران را بهبود ببخشد.


به گزارش تعمیر تلفن به نقل از ایسنا، نمایش های انجام شده با پهپادها یک شکل بسیار محبوب از نمایش نور در مقیاس بزرگ هستند. این نمایش ها شامل صدها تا هزاران پهپاد رباتیک هستند که هر کدام برای پرواز در مسیرهای مشخص برنامه ریزی شده اند و به همراه یکدیگر شکل ها و الگوهای پیچیده ای را در سراسر آسمان می سازند. هنگامی که پهپادها براساس برنامه پیش می روند، نمایش آنها می تواند تماشایی باشد، اما هنگامی که یک یا چند پهپاد به نقص عملکرد گرفتار شوند - همانطور که بتازگی در فلوریدا، نیویورک و مناطق دیگر اتفاق افتاده است - یک خطر جدی برای تماشاگران روی زمین محسوب می شوند.
به نقل از ام آی تی نیوز، تصادف پهپادها طی نمایش های هوایی، چالش های حفظ ایمنی را در آن چه مهندسان «سیستم های چندعاملی» می نامند، برجسته می کنند. سیستم های چندعاملی که هماهنگ، مشارکتی و برنامه ریزی شده با کامپیوتر هستند، در روبات ها، پهپادها و خودرو های خودران وجود دارند.
هم اکنون گروهی از مهندسان دانشگاه «ام آی تی»(MIT) یک روش آموزشی را برای سیستم های چندعاملی به وجود آورده اند که می تواند عملکرد ایمن آنها را در محیط های شلوغ تضمین کند. محققان دریافتند که وقتی این تکنیک برای آموزش تعداد کمی از عوامل استفاده می شود، حاشیه های ایمنی و کنترل آن قابل خودکارسازی و گسترش مقیاس به تعداد بیشتری از عوامل است؛ به شکلی که ایمنی سیستم را به عنوان یک کل تضمین کند.
«چوچو فن»(Chuchu Fan)، دانشیار هوانوردی و فضانوردی دانشگاه ام آی تی اظهار داشت: این تکنیک می تواند استانداردی برای هر سیستمی مانند روبات های انبار، پهپادهای جستجو و نجات و خودرو های خودران باشد که به گروهی از عوامل نیاز دارد. این تکنیک یک سپر یا فیلتر ایمنی را فراهم می آورد و می گوید هر عامل می تواند به ماموریت خود ادامه دهد و ایمن ماندن ماموریت را نیز تضمین می نماید.
هنگامی که مهندسان یک طراحی را برای ایمنی سیستم چندعاملی تهیه می کنند، بطور معمول باید مسیرهای بالقوه هر عامل را باتوجه به همه عوامل موجود در سیستم درنظر بگیرند. این برنامه ریزی، مسیر یک پروسه زمان بر و از نظر محاسباتی پرهزینه است و حتی بعد از آن نیز ایمنی بطور کامل تضمین نمی شود.
«سونگیوان ژانگ»(Songyuan Zhang)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: در نمایش پهپادها، یک مسیر مشخص به هر پهپاد داده می شود که مجموعه ای را از ایستگاه های بین راه و زمان ها در بر دارد. سپس، پهپادها چشمان خودرا می بندند و نقشه را دنبال می کنند. از آنجائیکه پهپادها فقط می دانند کجا و در چه زمانی باید حضور داشته باشند، اگر یک اتفاق غیر منتظره رخ دهد، نمی دانند چگونه خودرا سازگار کنند.


گروه دانشگاه ام آی تی در عوض بدنبال توسعه روشی برای آموزش تعداد کمی از عوامل برای مانور ایمن بودند که بتوان آنرا بطور کارایی برای هر تعداد عامل در سیستم مقیاس بندی کرد. این تکنیک بجای برنامه ریزی مسیرهای خاص برای عوامل بصورت فردی، به عوامل امکان می دهد تا بطور مداوم حاشیه های ایمنی یا مرزهای ایمن را ترسیم کنند. سپس، یک عامل می تواند هر تعداد مسیر را برای انجام وظیفه خود طی کند؛ البته تا آن زمان که در حاشیه امن خود باقی بماند.
بگفته محققان، این تکنیک به صورتی شبیه به نحوه حرکت شهودی انسان در محیط اطراف است. «اسوین سو»(Oswin So) از محققان این پروژه اظهار داشت: فرض کنید در یک مرکز خرید شلوغ هستید. شما به افرادی که در نزدیکی شما بطورمثال در پنج متری شما هستند، اهمیتی نمی دهید که با خیال آسوده در اطراف خود بگردید و با کسی برخورد نکنید. روش ما رویکرد مشابهی دارد.
این پژوهش در مجله «IEEE Transactions on Robotics» به چاپ رسید.



منبع:

1403/11/14
10:30:51
0.0 / 5
18
تگهای خبر: آموزش , سیستم , فیلتر , كامپیوتر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱

تعمیر تلفن

fixtel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تعمیر تلفن محفوظ است

تعمیر تلفن

تعمیر تلفن، تعمیر موبایل